Bravo! Je hebt zojuist een hybride warmtepomp geïnstalleerd bij je klant. En… door! Als installateur weet je natuurlijk allang dat dit niet zo werkt. Zeker bij lagetemperatuursystemen is het essentieel om aandacht te besteden aan een goede oplevering. Én periodiek te blijven monitoren of de installatie doet wat die moet doen. Op basis van het systeem en de klantwens, wat best even puzzelen kan zijn. In dit artikel delen we drie aandachtspunten voor een optimaal nazorgtraject.
Tips voor een goede oplevering
1. Leg uit wat er anders is ten opzichte van de oude situatie
Lagetemperatuursystemen geven een ander comfortgevoel dan hogetemperatuursystemen met ‘loeiende’ radiatoren. Daar moeten klanten soms even aan wennen. Het binnenklimaat is een balansverhaal geworden, waarbij je met lagere vermogens werkt en de marges waarmee je kunt sturen dús kleiner zijn geworden. Bespreek dit principe goed met je klant tijdens de oplevering om verwachtingen te managen. En vergeet niet: verduurzamen levert ook veel op! Je leest er meer over bij de indicatieberekening, verderop in dit artikel.
2. Geef een duidelijk instructie van de regeling
Een warmtepomp biedt het beste rendement als deze rustig draait, vergelijkbaar met de cruise control-stand in een auto. Dit garandeert een efficiënte warmteoverdracht zonder dat het systeem staat te pendelen en continu gas geeft en weer hard moet afremmen. Een correct ingestelde flow zorgt voor een gelijkmatige verwarming en verhoogt de levensduur van de warmtepomp. Geef hierover duidelijke instructie aan je klant en adviseer deze niet te veel te gaan ‘spelen’ met temperatuurverschillen. Kies bij angst voor comfortverlies eerder voor een iets hogere ruimtetemperatuur om de overgang naar een lagetemperatuursysteem te verkleinen.
3. Geef een indicatie van de energiekosten
Om je klant inzicht te geven in de toekomstige energiekosten, maak je een indicatieberekening van het elektra- en gasverbruik bij de gekozen hybride warmtepomp.
Een voorbeeld:
- je hebt een woning uit 1999
- met een benodigd vermogen van 8 kW (bij -10 gr.C)
- en een huishouden van 4 personen
Je berekent het elektra- en gasverbruik met hulp van onderstaande tabel als volgt:

- Energiebehoefte: 1.650 x 8 = 13.200 kWh
- Omgerekend naar gas: 13.200 / 8,8 = 1.500 m³
- Warm tapwater (100 m3 / pp): 4 x 100 = 400 m³
- Totaal gasverbruik: 1.900 m³ / jaar
- Dekking energiebehoefte is 92% (warmtepomp 4kW bij -10 °C)
- Levering door warmtepomp: 0,92 x 13.200 = 12.144 kWh
- Het aandeel van de keten is dan nog: 1.056 kWh (120 m³ gas)
- De warmtepomp heeft een seizoensrendement (SCOP) van 4
- Het energieverbruik van de warmtepomp is dan: 12.144 / 4 = 3.036kWh/jaar

Op basis van de indicatieberekening kom je op een besparing van bijna 30%.
4. Neem onderhoud en service standaard mee in je offertes
Wellicht een inkopper, die toch regelmatig wordt vergeten: neem onderhoud en service standaard mee in je offertes. Zo plan je idealiter drie maanden na oplevering een eerste check-in, waarbij je met de klant de parameters van het systeem doorneemt en eventueel bijstelt. Goed (periodiek) onderhoud voorkomt zo veel mogelijk storingen. Preventief onderhoud kan ervoor zorgen dat installaties goed blijven functioneren. Bovendien weet jij bij preventief onderhoud vaak op voorhand welke onderdelen nodig zijn. Zo kun je jouw bus- en magazijnvoorraad makkelijker op peil houden en kun je de service bieden die de klant uiteindelijk wenst.
Tips voor een goede eerste service- en onderhoudsafspraak
Tip 1: Bespreek de eerste ervaringen van de klant met de nieuwe installatie bij de check-in
Hoe heeft het nieuwe systeem gewerkt? Voelde het comfortabel genoeg? Zijn er nog onduidelijkheden? Laat de klant zijn of haar verhaal doen, circa drie maanden na oplevering, voordat je overgaat op het controleren en eventueel bijstellen van het systeem. Bespreek tijdens deze afspraak ook of het comfort zodanig is dat de aanvoertemperatuur wellicht naar beneden bijgesteld kan worden voor een beter rendement.
Tip 2: Controleren en bijstellen
Loop tijdens dit eerste servicebezoek de parameters van de warmtepomp na en neem de ervaring van de klant mee voor een perfecte bijstelling. Zoals we al eerder aangaven: dit komt precies bij lagetemperatuursystemen en zorgt ervoor dat de duurzame installatie het rendement gaat geven waarvoor die wordt ingezet. Leg ook het daadwerkelijke verbruik naast de eerdere gemaakte indicatie van de energiekosten voor eventuele bijstellingen.
Tip 3: Goed om te weten
Veel warmtepompleveranciers bieden de mogelijkheid om de warmtepomp op afstand te beheren via een online portal. Hierin zie je alle data van de warmtepomp. Zo kun je beoordelen of de warmtepomp daadwerkelijk doet wat hij hoort te doen en indien nodig eenvoudig parameters aanpassen. Ook kunnen veel problemen al op afstand opgelost worden, zonder eerst naar de klant te rijden.
Tip 4: Bied een complete oplossing voor een duurzaam binnenklimaat
Met de komst van hybride warmtepompen is het een stuk eenvoudiger geworden om woningen te verduurzamen. Het selecteren, installeren én onderhouden van de juiste systemen vereist alleen wel extra expertise en de noodzaak om naar het grotere verduurzamingsplaatje te kijken. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Volg dan de stappen in Warmtebron: de kern van elke duurzaamheidspuzzel. Hier vind je ook meer informatie over onze onderhoud- en servicediensten. Zo hebben we met Rensa Refurbished en RFID twee diensten die zorgen voor effectief voorraadbeheer én revisie van gebruikte onderdelen voor hergebruik als service-onderdeel. Zo kun jij elke dag meteen efficiënt aan de slag.